Het historisch circuit

Het is moeilijk om een precieze datum vast te stellen van het ontstaan van het circuit van Mettet. In de vroege jaren ’20 dagen enkele van de weinige ‘motocylisten’ elkaar uit op de wegen en lanen van toen. Op 11 september 1927, wordt de eerste echte snelheidsrace georganiseerd in Pontaury, vlak bij Mettet.

Tot in 1931 werd de kleine lus van 2.800 meter gebruikt en de gemiddelde snelheden die in die tijd bereikt werden, waren die van een vliegtuig… en wel 90km/uur. In 1932 ging men in op de eisen van de BMB en werd het krappe circuit uitgebreid met de weg naar Florennes en terug naar Mettet.

De ‘diabolo’ krijgt vorm. De lengte van het circuit is 8.500 meter. Het kruispunt van Sint Donat is dan nog slechts een kruising met scherpe bochten. In 1933 wordt er met de wijzers van de klok mee gereden. 1934 is het jaar dat de afzink naar Florennes waar er snelheden van 170 km/uur bereikt worden, verbreed wordt.

In 1935 verleent de circuitcommissie aan Mettet de toestemming om internationale races te organiseren. Wat volgt is een magnifiek epos, dat jaar na jaar een bewijs is van de kundigheid van Mettet.

Het permanent circuit

Dankzij goed beheer en de opbrengsten van de Superbiker, is Michel Fiévet, voorzitter van de RUMESM, erin geslaagd om beetje bij beetje de omliggende terreinen aan te schaffen met als onderliggende gedachte de bouw van een permanent circuit.

In 2010 wordt een droom werkelijkheid met de ingebruikname van het huidige permanente circuit. Een heldendaad die door de wereld van de auto en motorsport ook als zodanig erkend wordt. Dat vertaalt zich in een enorme toeloop en een reservatiepercentage van meer dan 90% van de beschikbare dagen.